Makalah Jujur

BAB II
PEMBAHASAN

2.1 Pengertian Jujur
Jujur bermaksud lurus hati, tulus, ikhlas, suci hati dan apa jua perkataan yang mempunyai maksud yang sama dengannya. Ia juga boleh dihuraikan sebagai keselarasan antara yang terucap dengan kenyataan. Contoh yang paling tepat bagaimana perkataan jujur itu boleh didefinisikan ialah apabila wujud sesuatu berita, ia sepadan dan sesuai dengan keadaan yang ada, maka dikatakan berita itu jujur, tetapi jika berlaku sebaliknya, maka berita itu dikatakan dusta.Sifat jujur itu juga bukan hanya ada pada ucapan tetapi ia juga ada pada perbuatan, sebagaimana seseorang yang melakukan suatu perbuatan, tentu sesuai dan sama dengan apa yang ada di dalam hatinya. Lawan kepada sifat jujur ialah riya’, takabur, sombong, bangga, tinggi diri, congkak dan besar diri (Kamus dewan 2005).
Nabi Muhammad SAW menyarankan umatnya agar sentiasa berlaku jujur kerana kejujuran merupakan dasar kepada akhlak yang mulia yang akan memandu pemiliknya kepada akhlak tersebut. Sebagaimana yang dijelaskan oleh nabi yaitu sesungguhnya kejujuran membawa kepada kebajikan. Kebajikan adalah segala sesuatu yang meliputi makna kebaikan, ketaatan kepada Allah dan berbuat baik kepada sesama manusia. Sifat jujur juga merupakan tanda kesempurnaan iman dan takwa seseorang itu kerana orang yang jujur akan mendapat kedudukan yang tinggi di dunia dan di akhirat serta mencapai derajat orang-orang yang mulia dan selamat dari keburukan.

2.2 Konsep Jujur Menurut Islam
Sifat jujur itu asalnya ialah dari hati yang tulus dan ikhlas. Justru hati yang menjadi salah satu anggota tubuh badan manusia yang menjadikan setiap gerak-gerik dan tingkah laku manusia.[1]  Jika hati itu bersih maka apa juga yang dilakukan akan mendatangkan kebaikan.  Begitu juga sebaliknya, jika hati manusia itu kotor maka apa jua yang dilakukan akan mendatangkan keburukan.
            Perlu diketahui bahawa konsep kejujuran itu memiliki beberapa peringkat. Dalam Islam, ia adalah sesuatu yang sangat penting di mana sekiranya konsep ini terlepas dari pandangan dan pegangan manusia itu maka akan hilang keberkatan dan kesejahteraan kehidupan di dunia dan di akhirat.
           Pertama, jujur dalam setiap percakapan. Setiap hamba Allah wajib menjaga percakapannya iaitu mesti bercakap dengan jujur dan tidak boleh bercakap dalam bentuk menyindir kerana kesempurnaan perkataan yang jujur adalah menjaga perkataan yang menyindir. Ada yang mengatakan bahawa kata-kata sindiran merupakan laluan alternatif untuk berdusta kerana kata-kata sindiran itu sama seperti berdusta, namun ia perlu dilakukan hanya ketika ia sangat perlu sahaja. Contohnya ketika dalam keadaan menuntut sesuatu maka harus diucapkan dengan menggunakan kata-kata sindiran seperti dalam mendidik anak dan keluarga, menjaga diri dari kezaliman, memerangi musuh, menjaga rahsia  dan juga ketika menuntut hak seperti hutang dan sebagainya. Hal ini tidak dikira sebagai dusta.
Kedua, jujur dalam niat dan kehendak. Hal ini kembali kepada keikhlasan iaitu tiada pendorong lain baginya dalam perbuatan dan percakapannya kecuali kerana Allah SWT. Sekiranya keikhlasan itu berubah oleh kerana ia didorong oleh kesenangan diri maka terbatal segala kejujuran niatnya sebelum itu.
            Ketiga, Jujur dalam tekad iaitu keinginan yang kuat dan teguh. Orang yang jujur dalam hal ini adalah orang benar dan kuat azamnya dalam pelbagai kebaikan dengan tekad yang sempurna. Di dalam hatinya tiada kelemahan dan keraguan malah dirinya sentiasa pemurah dengan tekad yang kuat terhadap pelbagai perkara yang menjurus kepada kebaikan.
            Contohnya orang yang menyatakan “ Jika Allah memberikan rezeki harta kepadaku maka aku akan sedekahkan separuh daripadanya”. Jika Allah memberikan kekuasaan kepadaku maka aku akan berlaku adil dan aku tudak akan berbuat maksiat kepada Allah dengan melakukankezaliman dan cenderung kepada makhluknya”. Dengan demikian itu, kejujuran dalam tekadmerupakan kemurahan dirinya terhadap niatnya.
            Keempat, jujur dalam menepati janji. Kadang-kadang manusia sememangnya bermurah hati dengan tekad yang kuat kerana disebabkan tiada kesulitan yang dihadapi dalam menunaikan janji dan tekad. Tetapi apabila ia terjadi dan nafsu mula membara, maka tekadnya semakin kurang dan nafsu akan menguasai. Maka janji sudah tidak sesuai dengan tekad dan ia bertentangan dengan tekad kejujuran.
            Kelima, Jujur dalam pekerjaan iaitu berusaha supaya amal zahirnya menunjukkan atas perkara sebenar apa yang ada di dalam hatinya. Sesiapa yang berdiri dalam keadaan khusyuk dalam solatnya supaya orang lain melihatnya maka sesungguhnya ia berdusta. Oleh itu konep jujur itu tiada akhirnya kecuali setelah kita kembali kepada Allah. Ada hamba Allah yang jujur dalam sesuatu perkara tetapi tidak jujur dalam sesuatu perkara yang lain. Jika ia jujur dalam semua hal maka itulah yang disebut jujur yang sebenarnya.

2.3 Prinsip Jujur Menurut Islam
            Sejak kecil kita telah dididik oleh ibu bapak kita supaya sentiasa jujur dalam setiap perbuatan kita. Hal ini kerana kejujuran merupakan tangga teratas daripada keseluruhan amalan hati dan akan memimpin kita ke arah kebaikan. Selain itu, kejujuran dan keimanan harus  berjalan seiring kerana jika salah satu ditinggalkan, maka kedua-duanya akan hilang.
Dalam sebuah hadis, Nabi Muhammad Saw bersabda yang bermaksud :
             “ Hendaklah kalian bersikap jujur kerana kebenaran dan kejujuran itu bakal memimpin seseorang ke arah kebaikan. Kebaikan itu pula akan menyampaikan seseorang itu ke syurga. Seseorang itu sentiasa tetap degan kebenaran dan perilaku yang benar serta berusaha mencarinya sehingga ditulis di sisi Allah SWT sebagai orang yang suka berlaku benar “. (H.R. Bukhari dan Muslim )
            Allah SWT telah memerintahkan kepada semua hambanya supaya menanam sifat jujur di dalam diri masing-masing dengan menjadikan Rasulullah Saw sebagai “role model”. Seperti mana yang kita sedia maklum, para nabi dan rasul sentiasa berlaku jujur dan berkata benar sesuai dengan tugas mereka untuk menyampaikan dakwah kepada seluruh umat manusia. Bersifat jujur kepada Allah dan rasul merupakan perkara yang paling utama untuk memperoleh keberkatan hidup di dunia dan akhirat. Jujur kepada Allah dan Rasul bermaksud mereka beriman kepada Allah dan Rasul dengan sebenar-benar iman.  Segala amal kebajikan dan ibadah mereka adalah ikhlas kerana Allah Taala. Orang yang jujur kepada Allah dan rasul lazimnya berasa malu untuk meninggalkan perintah Allah serta melakukan kemungkaran.
            Jelas, kejujuran amat penting dalam kehidupan individu muslim. Islam amat menggalakkan umatnya agar sentiasa bersikap jujur dan menjauhi dusta dan tidak amanah kerana ia merupakan sifat yang tercela dan hanya membawa kepada perpecahan. Marilah bersama kita menanam sifat jujur dalam diri kita. Hakikatnya, tidak susah untuk jujur jika kita mempunyai keberanian yang tinggi di dalam diri. Memang berlaku jujur itu amat pahit pada permulaan, namun ia mampu membuahkan kemanisan untuk selamanya. Maka dengan itu, berkata benarlah walaupun ia pahit.

2.4 Kehidupan dalam Konteks Islam
Menurut Hassan98 (1999), Mujahid Fathi Yakan di dalam kitabnya, Maza Ya’ni Intimai Li al-Islam, telah menyatakan bahawa di dunia terdapat tiga kategori manusia.Kategori pertama adalah golongan yang hidup hanya untuk dunia semata-mata. Mereka  dinamakan sebagai golongan Ad-Dahriyyun.
Kategori kedua adalah golongan yang telah hilang pedoman, terumbang ambing, aqidah bersimpang siur, mereka melakukan kesesatan dan menyimpang dari jalan Allah SWT dalam kehidupan duniawi.   Namun mereka masih menyangka mereka membuat kebaikan.  Meskipun mereka mempunyai kepercayaan kepada Allah SWT dan hari kiamat tetapi aqidah mereka hanyalah gambaran semata-mata yang terputus hubungan dengan aktiviti atau amalan hidup mereka.  Mereka itu pada hakikatnya berfahaman kebendaan (meterial) walaupun kadangkala mereka melakukan kerja-kerja yang berbentuk kerohanian. dan Allah berfirman :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ (119)
Artinya: “Hai orang-orang yang beriman bertakwalah kepada Allah, dan hendaklah kamu bersama orang-orang yang benar.” (Surah At-Taubah : 119)[2]
Kategori ketiga adalah golongan yang menganggap bahawa dunia ini sebagai ladang tanaman untuk mendapat atau memungut hasilnya di akhirat kelak.  Golongan ini benar-benar beriman dengan Allah SWT. Mereka mengetahui hakikat hidup serta memahami nilai dunia  berbanding dengan Hari Akhirah. Seperti firman Allah SWT:
Artinya: Allah berfirman: "Ini adalah suatu hari yang bermanfa'at bagi orang-orang yang benar kebenaran mereka. Bagi mereka surga yang dibawahnya mengalir sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; Allah ridha terhadapNya [457][3]. Itulah keberuntungan yang paling besar". (Surah Al-Maidah ayat 119)

Mereka yang benar-benar beriman menganggap dunia sebagai medan perlumbaan untuk mentaati Allah SWT dan mencari keredhaanNya. Seluruh bidang hidupnya (ilmu, perniagaan, kekayaan, rumah, masa dan fikiran) diarahkan kepada jalan Allah SWT.
Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani (2011) didalam kitab Fathul Rabbani telah mewasiatkan,
“Seorang mukmin akan beramal untuk dunia dan akhiratnya.  Ia beramal untuk dunianya sekadar sebagai bekal untuk memenuhi keperluan hidupnya.  Ia menerima apa adanya seperti bekal seseorang yang naik kenderaan, yakni dia tidak dapat membawa bekal yang banyak”.
Secara kesimpulannya,  kehidupan yang hakiki dan kekal selama-lamanya adalah kehidupan diakhirat.  Itu adalah kemuncak kehidupan seseorang muslim atau bukan muslim, beriman atau tidak beriman.  Negeri akhirat ini menjadi destinasi yang terakhir diibaratkan seperti suatu pulau yang setiap manusia menaiki bot untuk menuju kearahnya.

2.5 Contoh Sifat Jujur Dalam Kehidupan
2.5.1 Kehidupan sebagai seorang pelajar.
Menuntut ilmu adalah perkara yang dituntut di dalam Islam dan menjadi satu kewajipan terhadap seluruh umat manusia.  Islam meningkatkan martabat orang yang  menuntut ilmu.  Dari Anas r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: Menuntut ilmu itu wajib atas setiap orang Islam. Dan orang yang meletakkan ilmu itu disisi orang yang tidak ahlinya seperti memberikan rantai permata, mutiara dan emas ke leher babi. (Hadis Riwayat Ibnu Majah)
Seorang  murid ketika belajar harus berperilaku jujur akan menumpukan sepenuh perhatian, hormati guru, dan tidak menggangu rekan sekelas.  Semasa menghadapi peperiksaan, mereka tidak meniru atau menipu untuk menjawab kertas soalan atau  memplagiat kerja kursus bagi mencapai hasrat mereka sendiri.

2.5.2 Kehidupan sebagai seorang pekerja
            Bagi seorang pekerja, mereka diperlukan juga adanya kejujuran. Misalnya seorang pekerja ini menjadi karyawan bagian keuangan. Maka sangat diperlukan adanya kejujuran itu.

2.5.3 Kehidupan didalam sebuah keluarga.
Dalam menjalin hubungan persefahaman didalam sebuah keluarga, suami dan isteri harus jujur dengan sikap masing-masing.  Mereka perlu jujur dengan menghadapi cabaran dan pelbagai dugaan kehidupan.  Suami isteri perlu ikhlas menerima takdir pasangan masing-masing kerana takdir jodoh adalah ketentuan dari Allah sejak azali lagi.
            Bagi suami yang bergelar bapa dan isteri sebagai ibu, mereka perlu menjadi contoh dan teladan kepada anak-anak mereka.  Segala percakapan dan komunikasi mereka diantara satu sama lain perlulah jujur dan memohon maaf andaikata tidak dapat menjawab persoalan yang diajukan kepada mereka.  Sebagai contoh jika ada seseorang mencari ibu atau bapa, kita lebih mudah mengatakan bahawa ibu atau bapa tiada di rumah terhadap anak kita.  Seolah-olah mengajar anak-anak bersikap tidak jujur.  Selain itu, bapa atau ibu janganlah terlalu mudah membawa sebarang peralatan yang diambil dari tempat kerja untuk digunakan di rumah.  Sedikit sebanyak akan mempengaruhi anak-anak bahawa tidak mengapa jika mengambil barang dengan tanpa meminta kebenaran terlebih dahulu.
Sebagai seorang keluarga didalam muslim, perkara yang perlu diingatkan adalah dengan menamkan sifat ikhlas dan jujur didalam keluarga.

2.5.4 Kehidupan sebagai seorang pemimpin didalam masyarkat
Nabi S.A.W. bersabda, “Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa masuk kepada mereka lalu membenarkan pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga).
            Islam menitikberatkan sifat jujur dikalangan individu yang memimpin masyarakat.  Ini adalah kerana mereka diberi tanggungjawab dan amanah yang sangat tinggi sebagai mewakili suara masyarakat untuk diberi pembelaan.  Sebagai contoh seseorang yang digelar wakil rakyat.  Mereka seharusnya terus berkhidmat memastikan segala permasalahan rakyat dapat diselesaikan.  Mereka harus memastikan keperluan rakyat dapat diisi dan keselamatan rakyat harus dijaga.  Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang diserahkan oleh Allah akan sesuatu urusan dari beberapa urusan pemerintahan kau muslimin, lalu ia tidak mempedulikan tentang keperluan mereka, kesusahan dan penderitaan mereka nescaya Allah tidak akan mempedulikan tentang keperluan, kesusahan dan penderitaannya di hari kiamat nanti.”(HR Abu Daud dan at-Tirmidzi )


BAB III
KESIMPULAN

`           Sifat jujur juga  merupakan sifat mulia yang menunjukkan kesesuaian antara kebenaran dengan apa yang diucapkan atau dilakukan oleh seseorang.   Banyak di jumpai dalil dari Al Qur’an dan Hadis yang membicarakan dan mengutamakan masalah kejujuran dalam kehidupan.   Orang yang berperilaku jujur akan senantiasa mendapat kepercayaan dari orang lain.  Orang lain akan merasa tenteram dan aman bersama orang yang berperilaku jujur.  Sedangkan orang yang berperilaku sebaliknya akan sentiasa di jauhi oleh orang lain. Orang lain akan sentiasa merasa was-was bersamanya.   Orang mukmin harus menjadikan sifat jujur sebagai pakaian walau dimana pun atau  waktu bila  ia berada.






[1] Profesor Dr. Muhammad Abdul Latif.  2012.  “Pengertian dan hakikat jujur menurut Islam”
        
 http://hikmah-kata.blogspot.com/2012/09/pengertian-dan-hakikat-jujur-menurut.html.
[2] Surah Tashih dari Lajnah Pentashih Mushaf. 1993. PT. Citra Efhar, Semarang.  (400)
[3] [457]. Maksudnya: Allah meridhai segala perbuatan-perbuatan mereka, dan merekapun merasa puas terhadap ni'mat yang telah dicurahkan Allah kepada mereka

Komentar

Postingan populer dari blog ini

المطالعة الثانية أَنْوَاعُ التَّرْوِيْحِ

Laporan Studi Kasus

Cara Pembuatan Kimchi dan 5 Manfaatnya yang Mengejutkan